FAQs

 

Hvad er rød/nær-infrarød lysterapi, og hvordan virker det?

Rød/Nær-infrarød lysterapi er kendt som LLLT (Low level laser therapy) og Photobiomodulation (PBM). I flere tusinde studier har lyset vist at have en postitiv effekter på vores organisme. En af de mest omtalte effekter er lyset evne til at gå ind i cellens mitokondrier (cellens kraftværk) og producere ATP (energi) omgående, hvilket vi alle godt kunne bruge mere af i en travl hverdag. 


Hvad hjælper rød/nær-infrarød lysterapi på?

Nedenfor er oplistet nogle af de mange veldokumenterede fordele ved at bruge rød og nær-infrarød lysterapi dagligt.

Hurtigere sårheling

✅ Lindring af led- og muskelsmerter

✅ Øger fordele ved fitness (bl.a. bedre restitution og øget energi)

✅ Forbedrer søvn (lyset øger melatoninindholdet i kroppen)

✅ Godt mod depression

✅ Godt mod stress (lyset hjælper med at reducere dine stresshormoner som cortisol)

✅ Nulstiller din døgnrytme på ny = bedre søvn og øget energi

✅ Lyset genererer ATP (energi) i cellerne

✅ Øger kollagenproduktionen = flottere hud og mindskning af rynker.

✅ Øger blodgennemstrømningen = mere energi

✅ Godt imod hårtab

 

Er der dokumentation for, at rød/nær-infrarød lysterapi virker?

Ja, der er lavet 50.000+ studier på området lysterapi. 

Mange af studierne viser meget lovende resultater.

Her får du nogle af dem. Listen vil blive opdateret løbende.

Stress:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6214457/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6625994/

Ledsmerter:
http://www.ftrdergisi.com/uploads/sayilar/196/buyuk/299-3031.pdf

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1727843/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3978432/

Slidgigt:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1727843/

Vægttab:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31473867/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20014253/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22468172/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4928454/

Blodcirkulation:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27416624/

https://www.laserfocusworld.com/biooptics/biomedicine/article/14191899/fda-approves-led-light-therapy-device-from-biophotas

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28342007/

Restitution:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5167494/

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1011134418301556

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16875447/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24258312/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27050245/

Depression:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2796659/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4777909/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26558494/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31819453/

https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-30687-8_15

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29033859/

Søvn:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31118850/

https://www.nature.com/articles/lsa2016231?utm_medium=affiliate&utm_source=commission_junction&utm_campaign=3_nsn6445_deeplink_PID100086039&utm_content=deeplink

Rynker

https://www.privathospitaletkollund.com/ckfinder/userfiles/files/Klinisk-studie-dk.pdf

Hårvækst

Øger hårvæksten i hovedbunden hos kvinder og mænd. Se studie nedenfor:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25124964/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28328705/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27114071/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29797431/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29957664/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30843235/

https://www.sciencedaily.com/releases/2001/02/010215074636.htm

Hvor hurtigt kan jeg se resultater?

Nogle kan se resultater efter 24 timer, for andre kan der gå op til en måned. Nogle har brug for flere behandlinger og mere tid, hvor andre har brug for færre behandlinger og mindre tid, før man begynder at kunne se resultater/forbedringer.
Vi er meget forskellige som mennesker, derfor er det vigtigt, at man er tålmodig, samt følger vores anbefalinger med hensyn til behandlingerne.
Studier har vist lovende resultater igen, igen og igen, så der er ingen tvivl om at infrarød lysterapi virker. Bevar modet, du vil se resultater inden længe.

 

Hvad er forskellen på rød og nær-infrarød lysterapi?

Vores infrarøde lamper har to forskellige lys:
1. Det dybe røde lys med en bølgelængde på 660nm (dette lys virker på de yderste lag i huden og er især godt til hudproblemer).
2. Det nær-infrarøde lys med en bølgelængde på 850nm, som ikke er synligt for det menneskelige øje (lyset går ind og gør sit arbejde endnu dybere, og er især godt for ledsmerter og muskelømhed)

 

Hvor langt skal jeg stå fra lyset og i hvor lang tid?

Vi anbefaler, at du får infrarød lysterapi mellem 3 og 7 gange i ugen (gerne hver dag, for at opnå de bedste resultater)

Nogle mennesker er meget følsomme over for lyset, start derfor stille og roligt op ved at stå længere væk fra lampen og i kortere tid. Efter et stykke tid, når du føler dig klar, kan du gradvist øge tiden og afstanden, du står væk fra lyset.

Hvis du vil behandle hudproblemer, anbefaler vi, at du får mellem 3J til omkring 15J pr. område, du behandler.

·         30 sek.-2,5 minutter pr. område (hvis lyset er 15 cm væk)

·         1-3,5 minutter pr. område (hvis lyset er 30 cm væk)

·         1,5-5 minutter pr. område (hvis lyset er 45 cm væk)

·         2-7 minutter pr. område (hvis lyset er 60 cm væk)

·         3-14 minutter pr. område (hvis lyset er 90 cm væk)

·         Hvis du vil bruge lyset til hud og anti-aldring, anbefaler vi, at du går længere væk fra lyset – omkring 30 til 90 cm væk.

·         Vær opmærksom på, at jo længere du går væk fra lampen, jo større områder af kroppen kan du behandle på en gang.


Hvis du vil behandle dybere problemer (fx muskler, knogle, hjernen, organer, kirtler, osv.) er det bedst at få tilført omkring 1-40J pr. område. Den optimale behandlingsafstand og tid foran lyset vil derfor være følgende:

·         2-7 minutter pr. område (hvis lyset er 15 cm væk)

·         5-10 minutter pr. område (hvis lyset er 30 cm væk)

 

Er der nogen risiko eller bivirkningerne ved at bruge infrarød lysterapi?

Nej, infrarød lysterapi er ikke farligt på nogen måde, da det ikke indeholder UV-stråler, du kan derfor være ganske tryg ved at bruge vores lamper.

 

Hvorfor ser det ud som om, at nogle af Led-lysene ikke virker?

De LED-lys, som ikke ser ud til at virke, er lysspektrummet, som vi kalder infrarødt lys; lyset er ikke synligt for det menneskelige øje, men bare rolig, de virker 100%, som de skal.

 

Er der garanti på jeres lamper?

Du har selvfølgelig din reklamationsret på 2 år, samt 14 dages fortrydelsesret. Læs mere på handelsbetingelser.

 

Hvordan kan jeg komme i kontakt med jer?

Nemt! På chatten (blåt ikon nederst til højre på siden) eller på e-mail (info@biolys.dk). Vi bestræber os på at svare dig inden for et par timer.